5 věcí, co jste možná nevěděli o Holanďanech

Několik zajímavostí – a v některých případech spíš bizarností -, které jste nejspíš o Holanďanech nevěděli. 

1.  Milují našeho Pata &  Mata

Pat &  Mat, tihle známí čeští nešikové slaví tady v Holandsku velký úspěch. S tím rozdílem, že v Nizozemí se seriál jmenuje Buurman en buurman, což znamená „Soused a soused“. Zatímco v Česku jsou tito dva kutilové němí, Holanďané je dokonce namluvili – i když podstatné motto: „A je to!“ zůstalo v češtině jen s Holandským přízvukem. Pat &  Mat se v Holandsku navíc dočkali i divadelního zpracování, které se pro velký úspěch stále hraje v divadlech po celé zemi a dokonce je tu po seriálu pojmenováno několik kaváren a bister.

patmat

2. Jsou nejvyšší národ na světě

Holandsko je země obrů. Já se svými 163 centimetry si toho všímám obzvlášť. Jeden můj kamarád mi vyprávěl, že když šel tady na rande s Holanďankou, musela ho zvednout, aby si vůbec mohli dát pusu. Musela jsem se té představě smát, ale ono není divu.  Průměrná výška holandských žen je totiž 171 cm a u mužů je to 184 cm. Holanďané jsou obecně považováni za nejvyšší lidi na světě.

3. Na rande za večeři platí i  dámy

Už jste někdy slyšeli anglickou frázi let’s go Dutch? Znamená to, že se účet za jídlo, kino apod. rozdělí a každý platí sám za sebe. Této fráze se neužívá pro nic za nic. V Holandsku je opravdu běžné, že když jde muž s ženou na večeři, každý platí sám za sebe. Když jsem se ze zvědavosti ptala kamaráda, proč tomu tak je, dostalo se mi hrdého úsměvu a odpovědi: Protože máme emancipované ženy. Ne vždy je to ale pravidlem, záleží samozřejmě také na situaci.

ladytrump

4. Na hřbitovech už nemají místo

Holanďané vedou věčný boj s mořem a snaží se „urvat“ co nejvíce pevniny, kterou vysoušejí, staví speciální hráze a tak podobně. O to víc si tedy váží každého suchého místečka na zemi. To odráží i jejich architektura – malé, úzké domečky, vyhnané spíš do výšky než do šířky, namačkané jeden vedle druhého. Místem se v Holandsku musí šetřit, a to platí i na hřbitovech. Je v podstatě nemožné si zde koupit hrob. Neexistuje tu žádné odpočívej navěky. Hrob si lze pouze pronajmout, a to většinou na pět, deset nebo dvacet let. Po uplynutí lhůty je „vyčištěn“ a pronajat zase někomu jinému.

grave

5. Při řízení kola Holanďané dokáží dělat cokoli jiného

Jsou dvě věci, které se musíte naučit, abyste mohli žít v Holandsku a Holanďané se je učí už od plenek – plavat a jezdit na kole. Umět plavat je důležité, jelikož voda je pro Holanďany největší nepřítel, protože země leží pod úrovní moře (nejnižší místo je 6,76 metrů pod úrovní moře). Celá země je placatá jako palačinka – jak Holanďané rádi říkají – a proto se tu také všude dá tak pohodlně jezdit na kole. Je zde navíc vybudovaná speciální dopravní síť cyklostezek. Jak je všeobecně známo, každý tu jezdí na kole, královskou rodinu nevyjímaje. Co je zajímavé, Holanďané jízdu na kole považují za samozřejmou, navíc při ní dokáží dělat plno dalších aktivit – pít kávu, tancovat do rytmu hudby ze sluchátek, probrat drby za včerejší akce, randit,  číst si nebo alespoň projíždět mobil.

8

10 thoughts on “5 věcí, co jste možná nevěděli o Holanďanech

  1. placata palacinka? to vis ze jo. ziju v 8mnm 10 km ode me kopec 80 m roermond maastricht zvlnena krahina. vals kopec prez 300m. jinak az se ti bude chtit lyzovat zajet si do landsgraaf. funguje to cely rok

    • Popravdě – 300 m n. m. mi nepřijde jako žádný kopec. I mé rodné Budějovice jsou výš. 🙂 O Landgraafu jsem slyšela, ale nijak mě to neláká. Lyžování v uzavřeném prostoru podle mě postrádá jakoukoli horskou romantiku. To si raději zajedu do Alp.

  2. Nikdy jsem v Holandsku nebyla, ale ráda bych se tam podívala. 🙂
    Tyhle fakty jsem dosud opravdu nevěděla a vše mě opravdu překvapilo.
    Pat & Mat je moc fajn seriál, mám doma několik CD a jednou za čas si je vždy pustím.
    Asi bych mezi Holanďany nezapadla, když měřím pouze 161 cm. 😀
    Co se týče večeře, tak u nás to v pár výjimkách opravdu také funguje. 🙂 I když je moc pěkné, když to zaplatí muž. Chtěla bych být jako oni… Umět tolik věcí při jízdě na kole.. To musí být zážitek. 😀

  3. Už ten první bod mě totálně rozsekal! Neuvěřitelné, prostě 😀
    I ostatní informace jsou vážně zajímavé, skvělý článek 🙂

  4. Už ten první bod mě totálně rozsekal! Neuvěřitelné, prostě 😀
    I ostatní informace jsou vážně zajímavé, skvělý článek 🙂

Zanechat Odpověď

