Anna Červinková: „Mám ráda místa, která v sobě mají určitý náboj.“

Anna Červinková

Anna Červinková
fotografka

Pátý rozhovor ze série České múzy.

Anna Červinková je dvacetiletá fotografka pocházející z Rychnova nad Kněžnou. Momentálně studuje fotografickou tvorbu na VOŠG Hellichova v Praze.

Anna se na svět dívá přes hledáček svého fotoaparátu a prostřednictvím svých fotografií se nám ho snaží předvést v jeho nejčistší podobě. Vznikají tak půvabné venkovní portréty s magickým nádechem, které se v její tvorbě objevují nejčastěji.

Její celou tvorbu můžete sledovat na osobním blogu Life could be a dream, na oficiální stránce www.annacervinkova.com nebo na Facebooku.

Jak dlouho se už fotografování věnuješ?

Fotím už docela dlouho, asi v roce 2006 jsem začala fotit rodinným kompaktem a jak ve mě vzrůstala vášeň k zachycování světa kolem mě, tak mě víc a víc štvalo, že to ta malá stříbrná krabička vůbec nevyfotí tak, jak chci. Nějaký čas po tom, jsem zjistila, že existuje i jiný typ foťáků a ten má téměř neomezené možnosti – vlastnit zrcadlovku pro mě byla ale stále úplně nereálná představa, protože zdaleka nebyly rozšířené jako teď. Svoji první jsem dostala v létě roku 2009 a tím jsem teprve kouzlo focení začala objevovat.

Anna Červinkovázdroj: facebook

Foto: Anna Červinková
zdroj: Facebook

Tvé fotky jsou především portréty v exteriéru, máš nějaké místo, kde nejraději fotíš?

Nejraději mám lesy, skály, hory a vodní plochy a je jedno kde, prostě přírodu. Právě kvůli focení jsem si udělala v osmnácti řidičák, abych měla neomezené možnosti cestování a hledání zajímavých lokalit, zatím mám proježděné skoro celé východní Čechy. Mám ráda místa, která v sobě mají určitý náboj nebo jsou něčím zvláštní, tak mě to třeba táhne u nás pořád do toho stejného lesa. V Praze miluju Divokou Šárku.

Máš nějakou svou fotografickou ikonu, které by ses chtěla časem přiblížit?

Miluju tvorbu Nirrimi, dokáže mistrně zachytit emoce a z českých má skvělé fashion a lifestyle fotky třeba Matúš Toth.

Foto: Anna Červinkovázdroj: Facebook

Foto: Anna Červinková
zdroj: Facebook

Máš v plánu uskutečnit i výstavu svých fotografií?

Až budu mít co vystavovat tak určitě. Jsem k sobě ale dost kritická a tak si třeba myslím, že moje portrétní tvorba na samostatnou výstavu vhodná zatím není, protože nemá třetí rozměr – něco, co by ji pojilo dohromady. A opravdu nejsem jedna z těch, která by chtěla mít svoji výstavu za každou cenu. Když něco budu vystavovat, tak chci, aby to bylo kvalitní a v něčem nové.

Jaké technické vybavení k focení používáš?

Od začátku mě to vždycky táhlo ke Canonu, používám tedy EOS 60D s objektivy 50mm a 20mm. Momentálně mě ale focení digitálně už trochu nudí a mnohem raději mám svůj starý Zenit a Flexaret.

Jaké tedy myslíš, že jsou důvody k tomu, že i dnes v době moderní technologie se lidé navrací ke klasickému focení na kinofilm?

Kinofilm je stálicí, která se nikdy neokouká. Člověk z něj má pocit opravdovosti a reálnosti. Navíc je to vždycky skvělý pocit napětí jít si do fotolabu pro vyvolaný film a nechat se překvapit, co z toho vzejde. Nebo ještě líp – pracovat s ním sám v temné komoře. Taky na tom mám ráda, že si lidé nechávají fotky z kinofilmu častěji vyvolávat a nejsou to pro ně tedy jenom bezcenná digitální data, která po čase zmizí v útrobách jejich počítačů. Na fotky by se mělo sahat!

Foto: Anna Červinkovázdroj: Facebook

Foto: Anna Červinková
zdroj: Facebook

Co by podle tebe dobrá fotografie určitě neměla postrádat?

Je skvělé když má fotografie nějakou myšlenku nebo duchovní přesah. Rozhodně by ale měla být vkusná a dobře esteticky řešená.
Co by naopak mohla postrádat jsou zbytečné „efekty“, různé rozmlžené rámečky a všelijaké jiné nevkusné výmysly a montáže, které jsou bohužel hodně rozšířené.

Zároveň i fotografování studuješ na VOŠG v Praze, jsi zastánce toho názoru, že fotografování je něco, co se dá naučit nebo se s tím každý prostě musí narodit?

Zastávám názor, že fotografování se dá naučit a člověk k tomu ani nepotřebuje školu. Musí jen mít vrozený vkus a „oko“ na ty správné okamžiky a věnovat tomu spoustu hodin – ať už focení nebo samostudiu technik. Vrozený talent se ale pozná.

Máš nějakou svou obzvlášť oblíbenou fotografii či sérii fotek?

Jak už jsem zmiňovala výše, tak mě každá fotka od Nirrimi uchvátí. V poslední době jsem narazila třeba na zajímavou sérii Transcedence od Juliany Křížové a Jakuba Vlčka, absolventů reklamní fotografie v Ústí n. L. a taky obdivuju fotky Báry Prášilové.

Foto: Anna Červinkovázdroj: Facebook

Foto: Anna Červinková
zdroj: Facebook

Máš nějaké vysněné místo (např. v cizině), kde bys chtěla v budoucnu fotit?

Láká mě toho spousta, nejvíc asi moře, ale ne to klasicky teplé, spíš skandinávské pobřeží nebo Normandie.

A na závěr už klasická otázka – kde vidíš sama sebe a především svou tvorbu za takových deset let? Chtěla bys v budoucnu svůj koníček proměnit i v zaměstnání?

Za deset let bych chtěla mít zabydlený domov a je docela jedno jestli to bude malý byt v nějakém světovém velkoměstě nebo chata v horách (i když to je můj sen). Spíš bych se ale přikláněla k získávání nových zkušeností někde mimo hranice České Republiky. Určitě bych se chtěla focením živit, ale nikdy bych to nechtěla považovat za klasické zaměstnání, potřebuju v něm určitou volnost, abych se mohla seberealizovat.
Rozhodně bych se chtěla víc věnovat své volné tvorbě, portrétům a módě, největším snem je fotit lookbook pro nějakou velkou módní značku.

Foto: Anna Červinkovázdroj: Facebook

Foto: Anna Červinková
zdroj: Facebook

4 thoughts on “Anna Červinková: „Mám ráda místa, která v sobě mají určitý náboj.“

  1. Fotím amatérsky, ale podle některých docela dobře… ovšem portréty jsou něco, co fakt NEUMÍM… a zároveň neskonale obdivuju. (Možná to bude tím, že před krajinou se nestydím, zato před fotografovaným člověkem VŽDYCKY 🙂 ) Anniny fotky jsou krásné. Držím pěsti, ať sen vyjde…

  2. Blog této fotografky sleduji a moc se mi líbí, má dobré oko 🙂 Jsem ráda, že je tu rozhovor s ní, nejvíc by mě jako amatérskou fotografku zajímalo, jakým způsobem fotí lidi – jestli k tomu používá i jinou techniku, než jen foťák (například odraznou desku. Akorát myslím, že by mi na dotaz neodpověděla.

Zanechat Odpověď

