Alena Kubíková: „Dotýkám se zajímavých a pro mě silných témat, ale nezakotvuji u nich na delší dobu.“

Čtvrtý rozhovor ze série České múzy.

Alena Kubíková
malířka/ilustrátorka

Malířka, ilustrátorka, programátorka a webová designerka – myslíte, že toto vše nelze spojit v jedné osobě? Alena Kubíková je tomu živým důkazem. Studenka informatiky, která se zároveň ve svém volném čase zabývá kresbou, ilustracemi a digitální malbou.

Alenino portfolio si můžete prohlédnout na stránce Ajinak.cz. Její obrázky jsou hravé, plné barev a fantazie. Ilustrovala knihy The Pocket Watch od Ronnella D. Portera (2009), Hladová přání od Terezy Matouškové (2011) a sborník Pohádky pro kulíšky (2011).

Alena je zároveň zakladatelkou Projektu Ilustrace, stránky, kde se mohou realizovat všichni začínající ilustrátoři.

Jak se digitální malba liší od té klasické?

Už od pohledu hlavně tím, že namísto štětcem na papíře/plátně vzniká digitální malba v počítači, prostřednictvím některého z grafických programů a tabletu. Chybí tak přímý kontakt s dílem, i když se rozhodně nedá říct, že by nešlo o „vlastnoruční“ tvorbu. Jinými slovy – proces samotné malby je tady pořád, jen skrze jinou technologii.

Z vlastní zkušenosti můžu říct, že se vyplatí obě techniky čas od času prostřídat. Každá má svoje vlastní specifika, osvědčené postupy – základní principy (kompozice, anatomie, světlo, perspektiva atd.) přitom zůstávají stejné a je to právě odlišný přístup k jejich realizaci, který je ve výsledku cennou zkušeností navíc.

Antagonista 2011, zdroj: projekt-ilustrace.cz

Už před nějakou dobou jsem zaregistrovala tvůj Projekt Ilustrace a přijde mi jako výtečný nápad, jak je to s účastí a kvalitou soutěžních příspěvků? Máme v Čechách dostatek potenciálních ilustrátorů?

Někdy se obrázků v galerii sejde více, jindy méně – hodně záleží na aktuálním zadání, jeho konkrétnosti, podmínkám ztvárnění atd. Pro zajímavost, mezi nejpopulárnější patřila zatím následující témata: Drak, Nerozlučná dvojice, Noční můry, Krajina, Barva.

Co se kvality týče, v porovnání s úplnými začátky projektu vidím určité zlepšení. Dříve se objevovalo hodně děl už v prvních okamžicích po vyhlášení nového tématu, dnes je to většinou v druhé polovině měsíce (a tradičně pak těsně před uzávěrkou). Za mnohými díly je vidět velké úsilí a poctivé využití doby, která je na zpracování zadaného tématu k dispozici.

Potenciálních ilustrátorů u nás určitě není málo. Otázkou zůstává spíš to, nakolik se dokážou vypořádat s vlastním nadáním a se vším, co tahle náročná profese obnáší. Projekt Ilustrace se ale rozhodně neomezuje jen na zkušenější tvůrce, naopak. Zapojit se může každý, koho jen trochu baví tvorba na zadané téma.

Na rozcestí 2011, zdroj: ajinak.cz

Plánuješ v budoucnu třeba i vlastní výstavu?

Často o tom přemýšlím. Přijde mi ale, že ve své tvorbě stále ještě hledám sama sebe, dotýkám se sice zajímavých a pro mě silných témat, ale nezakotvuji u nich na delší dobu. Nechtěla bych výstavu jen jako tematicky i myšlenkově roztříštěnou mozaiku své dosavadní tvorby, takže tomu zatím ponechávám čas.

Tvoje obrázky zachycují převážně fiktivní postavy, maluješ je podle nějaké předlohy, či jsou čistě jen výsledkem tvé fantazie?

Ve většině případů tvořím čistě z hlavy. Snad jen pokud se mi někdy něco nezdá nebo si chci ověřit nějaké anatomické náležitosti, zapátrám na internetu, v knížkách, případně kouknu do zrcadla a porovnám. Jinak jsou ty mé obličeje kombinací fantazie, dřívějších tréninkových skic a z části určitě i podvědomí.

Jsi malířka a zároveň studuješ informatiku, docela neobvyklá kombinace, chystáš se do budoucna tyto dva body zájmu nějak propojit?

Dá se říct, že už teď propojuji, a přichází to tak nějak samozřejmě. Ať už jde o digitální malbu, ke které bych se bez svého oboru studia možná ani nedostala, anebo už zmiňovaný – po nocích programovaný – Projekt Ilustrace. Se vzpomínkou na předměty jako byla „Tvorba webových stránek“ (první verze vlastního online portfolia), „Databáze“ (návrh databázové struktury pro Projekt Ilustrace) nebo jakékoli týmové práce, které si žádaly návrh grafického rozhraní nebo loga, zas a znovu vidím, jak se můj „hlavní bod zájmu“ odráží skoro v čemkoli, do čeho se pustím.

Nezvaný host 2011, zdroj: ajinak.cz

Kde čerpáš inspiraci pro nové výtvory?

Všude možně, většinou tak nějak mimochodem. Někdy stačí letmý pohled z okna, melodie ve sluchátkách, zasunutá vzpomínka nebo třeba zvláštní kombinace slov. Inspiruji se děním kolem sebe, okamžiky, pocity, náhlými asociacemi. Baví mě hrát si s myšlenkami, promýšlet je a rozvíjet. Vedle toho naopak mívám problém, mám-li přijít s nápadem na počkání nebo v hodně omezeném čase. Takže známé pořekadlo, že „největší inspirací je blížící se uzávěrka“, pro mě určitě neplatí. Hmatatelný výsledek možná přinést dokáže, ale vytrácí se pak radost z tvorby a bez ní to už nějak není ono.

Práce kterého českého nebo i světového výtvarníka je ti nejbližší?

Těžko vybrat jen jediné jméno. Tahle „blízkost“ se postupem času dost výrazně proměňuje. Jako jednoho z prvních jsem si oblíbila Zdeňka Buriana, na jeho ilustracích ke „Knihám džunglí“ jsem vyrostla. Následovalo dlouhé období fascinace renesancí, ze kterého mě – trochu paradoxně – vyléčila až návštěva tematické sekce v drážďanské galerii. Pokud mám přeci jen zmínit nějaká jména, určitě mezi svými oblíbenými najdu Williama Turnera, Caspara Davida Friedricha, z českých pak Maxe Švabinského nebo Maxmiliána Pirnera. Současnou výtvarnou scénu pozoruji spíše zpovzdálí, i když i tady vidím spoustu zajímavých osobností a děl. Z digitálně tvořících výtvarníků mě inspiruje třeba Aleksi Briclot nebo Bobby Chiu.

Twisted 2008, zdroj: ajinak.cz

Pokud se nepletu, ilustrovala jsi už dvě knihy, plánuješ se ilustrování věnovat i v budoucnu?

Je to tak. V září 2011 vyšla kniha „Hladová přání“ z pera Terezy Matouškové, pro kterou jsem vytvořila obálku a několik vnitřních ilustrací. V prosinci byl pak pod patronátem blogu.cz a sdružení Nedoklubko realizovaný sborník „Pohádky pro kulíšky“, na kterém jsem se podílela jako jedna z ilustrátorek.

Právě teď se nějaké další ilustrátorské práci věnuji, i když zatím nemůžu být konkrétnější. Věřím ale, že výsledky budou brzy k vidění. Vedle toho mám v hlavě i řadu vlastních nápadů, na které bohužel není vždycky tolik času, kolik bych si přála. Takže se do budoucna budu především snažit o rozumné skloubení obojího – ilustrování na straně jedné, vlastní tvorby a projektů na straně druhé.

A závěrečná otázka – kde vidíš sama sebe, případně i svou výtvarnou tvorbu, za takových deset let?

Když se ohlédnu nazpátek, na sebe i svoji tvorbu, vidím v posledních deseti letech obrovský kus cesty. Jaké to bude za dalších deset? Šachem poznamenané myšlení se ne a ne vyhnout představě nekonečného počtu variant a alternativních scénářů, z nichž možná ani jeden není ten stoprocentně správný. Vidím sama sebe na dalším z mnoha rozcestí, bohatší o spoustu nových vzpomínek a zkušeností, které v tuhle chvíli ještě nedokážu pojmenovat, protože všechno má svůj čas. Věřím, že výtvarná tvorba bude tou dobou jako celek vyzrálejší, její výpověď ucelenější, technika jistější. Věřím, že podobně na tom budu i já.

A najednou mám ze všeho nejvíc chuť vzít do ruky tužku a celou tuhle představu ztvárnit nejen slovy.

John Wayne Gacy, Jr. 2011, zdroj: projekt-ilustrace.cz

Reklamy

3 thoughts on “Alena Kubíková: „Dotýkám se zajímavých a pro mě silných témat, ale nezakotvuji u nich na delší dobu.“

  1. Hezký rozhovor. Aleninu tvorbu sleduji už pár.. vážně let? No vážně. A posun v tvorbě je určitě znát. Těším se, co z jejích rukou vyjde příště. 🙂

  2. Pekný rozhovor. A tiež krásne obrázky. Hneď som navštívila ajinak.cz a pozrela si projekt. Som užasnutá a potešená, že som prostredníctvom tvojho článku spoznala tak zaujímavú osobu.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s