Lucie Roubíčková: „Začala jsem tvořit věci v recystylu, šperky z věcí, ze kterých se normálně nedělají.“

Třetí rozhovor ze série České múzy.

Lucie Roubíčková
designerka šperků

Staré hodinové strojky, ozubená kolečka, šroubky, matičky nebo i počítačové klávesy, to vše může tvořit nadmíru originální šparky, stačí špetka fantazie a šikovné ručky – tvorba Lucie Roubíčkové je tomu živým důkazem. Její neotřelé šperky nejen upoutají pohledy ostatních, ale zároveň jsou praktickými „recyklátory“ nepotřebných drobností. Hodinky, které už dotikaly nebo obyčejný elektroodpad, to vše se díky zajímavému nápadu může proměnit v okouzlující doplněk.

Většina z Luciiných originálních výtvorů je stylizována do žánrové vlny steampunk. Pro ty, kteří zde udiveně nadzvihávají obočí – steampunk vychází z představ, které měli o budoucnosti lidé z 19. století, z tzv. století páry. Neodmyslitelně k němu ptaří romantismus, fraky, pestré vesty, nákladné dámské šaty, cylindry a paraplíčka, ale i balony, vzducholodě, šlapací i jiné ponorky, parní tříkolky a nejrůzenějí strojky nejasného účelu. Ostatně pokud vám to období je něčím povědomé, tak nemusíte chodit daleko – ano velká část steampunkových představ nevychází z ničeho jiného, než ze starého dobrého Julese Verna.

Skynet design, zdroj: Fler.cz

Kdy jsi s tvorbou šperků začala a co pro tebe bylo prvním impulsem pro takto originální nápad?

Vždycky mě bavilo mít trochu netradiční doplňky, třeba náušnice, které nebyly z růžových korálků s kytičkou, ale z něčeho nenormálního. Proto když se mi rozlepila stará fleška a zjistila jsem, jaký pěkný plošný spoj obsahuje, měla jsem jasno. Začala jsem tak tvořit věci v takovém recystylu, šperky z věcí, ze kterých se šperky normálně nedělají. Z výroby zkrášlovadel pro mě samotnou a pro kamarádky se to nakonec vyvinulo ve vznik značky Skynet.

Kde sháníš materiál pro své další výtvory?

Vzhledem k tomu, že moje výrobky jsou z materiálů mechanické podstaty, jako jsou hodinkové strojky, různé počítačové komponenty a další industriální mašinky, tak rozhodně nemůžu jít normálně nakupovat do výtvarných potřeb nebo obchodu s korálky. 🙂 Materiál sháním, kde se dá. Často ke mně přístroje na rozebrání odkládají kamarádi, když jim něco přestane fungovat. Nebo jednou se mi povedlo dostat se do skladu vyřazených přístrojů jedné větší firmy.

Pásovec devítipásý, zdroj: Fler.cz

Kde všude jsou tvé šperky k dostání?

Všude po celé zeměkouli. 🙂 No to by bylo fajn, ale popravdě – prodávám na internetu na Fler.cz, zboží dodávám do různých obchůdků v Praze, Ostravě, Kroměříži či v Českém Krumlově. Hlavně se ale účastním různých designových akcí, trhů a jarmarků, což je nejlepší příležitost vidět výrobky naživo, osahat si je a vyzkoušet.

Momentálně se také podílím na organizaci akce Dyzajn márket, která se koná na piazzetě Nové scény Národního divadla čtyřikrát do roka, a kde se sejde mnoho tvůrců a prodejců, kteří si užívají kontakt s návštěvníky a ti si zase užívají bohatý doprovodný program. 🙂

Steampunkový automobil, zdroj: Fler.cz

Kolik času ti přibližně zabere vytvoření jednoho šperku?

Každý můj šperk je jiný, takže něco je hotové rychle a naopak barevná robovážka trvá třeba týden, než projde všemi fázemi výroby. Nejzajímavější a nejdůležitější je pro mě ale fáze vymýšlení, shánění, kombinování a chytání inspirace. Když pak takový nový nápad přivedu k životu, je to super.

Který ze svých výtvorů považuješ za nejbizarnější?

Občas vyrobím něco střeleného a pak jsem překvapená, že se to také někomu líbí a má dost odvahy si výrobek koupit a nosit. Momentálně je to asi tenhle náhrdelník z odpadního sítka, které bývá v kuchyňském dřezu. Ten zatím ještě nového majitele nemá, ale popravdě řečeno není se čemu divit. 🙂

Dalšími extra výrobky jsou Mikrokosmos v mechanické zahradě a Vynález zkázy.

Přívěsek „neODPADni“, zdroj: Fler.cz

Tvým šperkům určitě originalita neschází, když se však porozhlídneš po módě a doplňcích v českých ulicích, myslíš, že tu máme dostatek „originálů“?

Myslím, že nedostatek originálních outfitů a doplňků není problém, spíš bych to viděla v odvaze a přístupu lidí, ale řekla bych, že se to zlepšuje.. Já sama v tomhle směru také nejsem moc odvážná. Ale když se přijdete podívat na Dyzajn márket, potkáte tam rozhodně mnoho originálně oblečených kolemjdoucích. 🙂

Robot, zdroj: Fler.cz

Už si třeba narazila na cizího kolemjdoucího, který hrdě nosil jeden z tvých šperků?

Ano, už několikrát se mi to povedlo. Nevím tedy jestli hrdě, ale rozhodně jim šperky slušely. Jednou jsem narazila na slečnu s andělskými náušnicemi v hospodě, tak jsme si pěkně popovídaly u pivka. 🙂 Několikrát se v médiích objevily známé osobnosti s mými šperky, jako třeba Anna Polívková s náhrdelníkem barevné robovážky nebo Míša Maurerová s náušnicemi. Často se na prodejních akcích potkávám s věrnými zákaznicemi, které přijdou a už na sobě něco ode mě mají, což je vždycky moc fajn. Člověka to potěší a navíc jim šperky většinou fakt moc sluší.

Pokud vás Lucie a hlavně její výtvory zaujaly, navštivte její stránku na Facebooku nebo Fleru a doplňte si svou šperkovnici o originální kousky.

Lucie Roubíčková

5 thoughts on “Lucie Roubíčková: „Začala jsem tvořit věci v recystylu, šperky z věcí, ze kterých se normálně nedělají.“

Zanechat Odpověď

