Tereza Dotlačilová: „Dobrý fotograf na modelku kouká jako na kus hlíny, který je potřeba modelovat.“

Přináším první ze série rozhovorů k projektu České múzy.

Tereza Dotlačilová

Tereza Dotlačilová fotomodelka

Výrazné oči, cigareta v ústech a suverénní výraz v obličeji, to vše je poznávací značkou neobyčejných uměleckých aktů dvacetileté fotomodelky Terezy Dotlačilové. Tereza vystupuje pod přezdívkou Metteorwa a sama funguje i jako fotografka, na jejích fotografiích však mezi nejrůznější faunou a flórou opět kralují hlavně odvážné autoportréty.

Její fotografie vyhrály první místo v soutěžích Akty X (pořádané časopisem Reflex) a Základní instinkt (časopis Instinkt) a objevili se v mnohých dalších publikacích, čemuž se nelze divit, ta holka má prostě správný říz.


Nelze se na začátek nezmínit o tvém slavném odhalení bradavky. Jedna z tvých fotografií vyhrála první místo v soutěži časopisu Reflex Akty X o nejlepší akt léta a navíc se objevila na titulní straně časopisu. Jaký to byl tehdy pocit dívat se na sebe v trafikových stáncích?

Úplně nepříjemné to nebylo, ale díky tomu, že Reflex je „pouze“ týdenník, trpěla jsem „stihomamem“ pouze ten týden, zaradovala jsem se a teď už to beru tak nějak normálně. Po tom co jsem měla spoustu fotek i v Instinktu jsem si zvykla a i když mám z každé nové, někde otisknuté fotky samozřejmě radost, už to není takové, jako poprvé. Ten prvotní pocit byl jednoduše zvláštní, ani ne úplně příjemný, nebo úplně nepříjemný. Asi to bylo tím, že jsem v první chvíli nemohla tušit, jaké budou reakce okolí. Představy, že mě na ulici budou zastavovat cizí lidi a ukazovat si na mě byly opravdu zkreslené. 🙂

Většina z tvých fotografií jsou akty, jak obvykle probíhá fotografování a necítíš při něm přece jen ostych?

Těžce se to popisuje obecně, protože fotografové jsou individuality a každý pracuje jinak. Nejlépe se to ukazuje u těch, se kterými spolupracuji dlouhodobě (dva, tři roky) Dobrý fotograf, který není „šukér“ na modelku nekouká jako chlap na ženskou (šup do ní), ale např. jako na kus hlíny, který je potřeba modelovat, v lepším případě komunikovat s ní jako s parťákem a dosáhnout dobrého výsledku pro obě strany. Jistý ostych je ale na místě, pokud s někým fotím úplně poprvé, aby z toho pak nevylezlo něco, co bych nechtěla. Právě u těch dlouhodobějších spoluprací je výhoda v tom, že se spolu bavíme jako kamarádi a panuje zde časem ověřená důvěra, cca 70 % času, u některých i víc, se ani nefotí. Obvykle se spíš chlastá  pokuřuje, povídá, případně i o něčem diskutuje. Já když jdu na focení, tak chci fotit a případně si popovídat, nebo se seznámit s někým novým, je pravda, že u některých „modelek“ je to trošku jinak…

Reflex, Autor: Petr Žižák

Reflex, Autor: Petr Žižák

Mimo jiné také sama fotíš, která pozice ti vyhovuje více, před nebo za objektivem?

Nedá se to srovnávat. Není to poprvé, co se mě na něco takového někdo ptá a stále jsem za tu dobu nepřišla na kloudnou, natož uspokojivou odpověď. Oba procesy jsou sice tvůrčí, ale každý funguje na jiném principu. Jako modelka jsem součást, jeden z tvůrčích prvků, fotografův „nástroj“ ke zrealizování jeho představy, ale jako fotografka jsem spíš lovec, případně tvůrce a autor hotového obrázku, což je něco jiného. I když občas fotografům do focení kecám a někdy vnucuju vlastní nápady, jak bych se chtěla nechat vyfotit. 🙂 Těžko bych se dokázala rozhodnout, co mě naplňuje víc.

Kterou z fotografií, co jsi nafotila jako fotografka i jako modelka, můžeš označit za svou favoritku?

To je dost zapeklitá otázka. Asi se „zdržím hlasování“ protože tohle pro mě není konstanta, fotky naštěstí z obou stran stále přibývají a mění se to podle momentálního rozpoložení. Když to vemu trochu oklikou, jsem vcelku pyšná na svoje „Drama u špajzu“, které bylo jako jediná moje fotka otištěno víckrát – v Instinktu a pak v Reflexu. Taky mám ráda svého bezdomovce „V Mostecký“, který mi svým upřeným a pohodovým pohledem do objektivu zajistil Fotografa Roku Junior a dvojnásobné otištění v časopise Fotovideo. Z těch modelkovských mě nejvíc potěší, když se někdo ptá, „jestli je to photoshop“, protože na první pohled nechce věřit tomu, že je to reálná fotka, nejedná se o montáž a skutečně jsme s fotografem dokázali něco takového zplodit. Dobrý a asi nejvýraznější příklad je fotka, kde „padám držkou do vody“. Ne každý věří tomu, že jsem sebou skutečně do vody takhle několikrát plácla a fotografovi se to povedlo tak pohotově zachytit.

Foto: Tereza, Autor: panpexeso

Foto: Tereza, Autor: Petr Žižák

Vystudovala jsi modelářství a návrhářství oděvů, proč právě tento obor?

Malé zkušenosti s tímto oborem jsem měla z druhého stupně základky, díky návrhářskému kroužku. Hlásila jsem se ale na jiný obor, grafiku. Jsem ten smolný ročník, který schytal nesmyslné pravidlo podání pouze jedné přihlášky na SŠ (i nesmyslné státní matury, v obou případech, jakmile jsem si to „vyžrala“, obě tyhle kraviny hned zrušili), přecenila jsem své síly a to se mi vymstilo. Narychlo jsem se vecpala do Lysé, kde na oboru, který byl mým cílem už nebylo místo, tak jsem skončila jako Modelářka/Návrhářka. Vzali mě bez přijímaček na základě toho, že talentovky na Hellichovku jsem zvládla mezi prvními deseti z cca dvouset uchazečů. Pak jsem to ale asi nějak (asi hodně) pokonila a nevzali mě.

Jak jsi se dostala k fotografování jako modelka?

Byla jsem zakomplexovaná, ošklivá holka, začít si hrát na modelku je dnes velmi moderní a snadná cesta k sebevědomí a díky stále větší dostupnosti vybavení obyčejným smrtelníkům to není nic těžkého. Někdo mi řekl, že existuje něco jako Fotopátračka.cz a já se tam zaregistrovala. Postupně jsem se osmělila a se svolením maminky se pustila i do aktů. Prvotní touha být co nejkrásnější už trochu opadla. Za chvíli už jsem se spíš žačala snažit dokázat trochu víc, než „koukejte jak jsem hezká“…např. padat držkou do vody. 🙂

Co tě naopak „popíchlo“ k tomu, abys sama vzala do ruky fotoaparát?

To přišlo prakticky současně s nakrucováním se před fotografy. Někdy v květnu jsem se zaregistrovala jako modelka a na začátku června už jsem měla doma vyprosený digitální kompatík k narozeninám. Před téměř dvěma lety jsem si splnila sen, když se mi podařilo manekýnováním vydělat dost peněz a pořídit si za vlastní peníze zrcadlovku z druhé ruky.

Foto: Pouliční život, Autor: hronsky

Foto: Pouliční život, Autor: Ján Hronský

Tvé fotografie může někdo považovat za příliš odvážné (otravní puritáni se vždycky rádi ozvou), setkáváš se i s negativní kritikou?

Samozřejmě, to k tomu patří. Neříkám, že mě to nemrzí, nejsem tak silná osobnost, abych to hodila za hlavu, ale jsem přece jen už zvyklá. Nesetkávám se jenom s tím, že jsem děvka a laciná, protože jsem ukázala bradavky. Každý má jiný vkus, takže si ze mě taky všichni nesednou hned na zadek a někteří si rádi rýpnou, že jsem ošklivá, vychrtlá anorektička, nebo kuní xicht – moje nejmilejší přirovnání. 🙂

Co se ti vybaví jako synonymum k fotografování? Co pro tebe focení vlastně znamená, způsob sebevyjádření nebo jen koníček?

Asi tak napůl. Jako modelka spíš sloužím jako nástroj k sebevyjádření fotografa, své autorské ambice si užívám spíše za objektivem. Už to dělám celkem dlouho, takže mi focení trošku zevšednělo, kdysi jsem z každého focení byla hrozně nervózní a teď to je, jako bych šla vynést koš. To ale samozřejmě neznamená, že už mě to nebaví a na focení se netěším.

Z tvých fotografií sálá jasná vyzývavost, smyslnost a sebevědomí. Je to jen role či jsi taková i ve skutečném světě mimo objektiv?

To asi nedokážu sama posoudit. Řekla bych, že možná i trochu díky focení jsem spíš ve společnosti občas oprsklá, drzá a mnohem otevřenější.

Foto: Krámy, Autor: Tereza Dotlačilová

Foto: Krámy, Autor: Tereza Dotlačilová

V čem myslíš, že se dají tvé fotografie považovat za jedinečné? Uměleckých aktů bylo nafoceno už spousty, v čem myslíš, že jsou ty tvé originální?

Originální je dost zavádějící pojem. Možná je na mně pro fotografy výhodné to, že se už nehoním za tím, abych byla hrozná sexbomba a okouzlovala honimíry na internetu (spousta mých fotek fakt není sexy). Když mě dokáže šikovný fotograf udělat krásnou a přitažlivou, proč bych na oplátku já nemohla občas upustit od sebelásky a nechat se vyfotit neslušivě nebo ne úplně lichotivě, když z toho může být dobrá fotka. Úkol „dokázat si“ že když chci, můžu být přitažlivá je splněn. Teď je na čase snažit se být součástí a v určitém kontextu i spolutvůrcem dobrého výsledku. A nejsem jediná modelka, která to tak má. Hezkými a slušivými fotkami ale samozřejmě nepohrdnu ani teď.

Co (případně koho) můžeš zařadit mezi své závislosti?

Drahého, rodinu, zvířátka, Camelky, pivko, hudbu, cvakající závěrku, tužku, akrylky, možná trochu blog…nic výjimečného. 🙂

A nakonec kde vidíš samu sebe za takových deset let?

Na dnešní dobu to zní asi trochu netypicky, ale docela ráda bych se viděla už jako mamina. Nechci mít dítě až bůhví kdy a starat se o něj do důchodu. Aspoň zatím a možná trochu naivně věřím tomu, že dítě skutečně neschůdně omezuje jenom sobky, které se nechtějí starat o nic jiného, než o sebe a stejně na to nakonec podle mě doplatí. Je něco jiného, když se někdo na dítě prostě necítí, nebo si nechce „zkazit život“. Bohužel je to dost sázka do loterie, když člověk nemůže vědět, co z toho uzlíčku nakonec vyleze. Myslím, že s mým přístupem to na nějakou zářnou kariéru stejně moc nevypadá. Stačí když „to“ uživím. 🙂

Foto: Bazilišek, Autor: Jordi

Foto: Bazilišek, Autor: Jiří Dvořák

Není možné a ani smyslově přijatelné, aby vás tato uhrančivá kráska neupoutala, proto můžete dále následovat Tereziny ladné kroky směr její osobní blog Metteorwa.blog.cz.

3 thoughts on “Tereza Dotlačilová: „Dobrý fotograf na modelku kouká jako na kus hlíny, který je potřeba modelovat.“

  1. Taky si myslím, že je to originální fotografka. Stejně tak modelka, ale zde jde i o nápad fotografa 🙂 nezdá se mi, že by se někde propůjčila ke špatné fotce, což je super – co jsem tedy viděla. Jinak skvěle pokládané otázky! 🙂

Zanechat Odpověď

