Trocha Krchovského

Pár mých oblíbených básní od J. H. Krchovského aneb antiromantický satirický dekadent podle mého gusta (doplněno fotografiemi Roberta Vana):

MÉ MILÉ JE DNES DVACET ČTYŘI
tak vytáhl jsem z kalhot úd
a napsal jsem si na žalud:
„Vše nejlepší Ti přeje Jiří!“
už zvoní zvonek, otevírám
se ztopořeným pohlavím
dvě pionýrky na mě zíraj
snad přišly pro sběr, co já vím…

(Zamilovaný dement, 1985)

Dům ve tmě, v domě tma, dům na samotě
a ve tmě já, a ve mně tma; sám v domě
na klíně chovám týden mrtvé kotě
zemřelo steskem, asi dva dny po mně

(Mé lebky stín, 1990)

Všichni jsou zákeřná hladová klíšťata
jsou na svých prdelích vzájemně přisátá
a když se poslední na první zavěsí
pak z jeho prdele vlastní krev saje si

(Nové valčíky, 1984)

Bylo to nedávno, teprve před pár dny
seděla opodál v příšeří vinárny
furt na mě koukala, byla dost opilá
řek jsem si, že by se snad ještě vzchopila

Ve stavu, kdy už se pode mnou motá zem
přisedl jsem si k ní (se slušným dotazem)
a s pěnou u huby jak bych měl vzteklinu
vjel jsem jí pod sukni dlaní až ke klínu

Poněkud pasivní (i to mi přišlo vhod)
lhostejná, se zrakem upřeným v jeden bod
dělala jako že nic to s ní nedělá
alespoň zpočátku, když ještě seděla

…Zůstala pod stolem, punčochy u kolen
vstal jsem a pil jsem dál (aspoň já ukojen)
potom ji odnesli. A pořád čuměla!
snad, v lepším případě, byla jen umělá…

(Všechno je jako dřív, 1992)

Hlídám své šílenství v únosných mezích
střídavě pobývám na obou březích…
co nejdál od břehů! Po proudu k jezu
jak Charón v lodi své nocí tě vezu

Lůžko se kolébá… Do rytmu, zvolna
necháš se proudem nést ke všemu svolná
všechno je lepší než nehybný močál…
a z pádu neměj strach; ten pád už počal

Teď už nic nebude stejné jak předtím
za chvíli spočinem na břehu třetím
poslední, devátá, úlevná vlna…
spi… Zdrávas Maria… Čeho žes plná?

(Všechno je jako dřív, 1992)

Potopa! V nás, i tam… Pánbůh se hněvá
a to jsme teprve Adam a Eva…
sundej si z ní ten list, radši se svlečem
u brány postává ňákej vůl s mečem

(Poslední list, 2003)

Další noc před sebou v potu a hrůze…
zmítám se v peřinách… Poněkud sám
…konečně usínám, na údu uzel
kdybych snad zapomněl, k čemu ho mám

(Poslední list, 2003)

Co jsem to měl… Fuj, mouchu v puse!
půl mouchy leze po ubruse
svou druhou půlku asi hledá…
to je můj přesný obraz, běda!
dívám se na ni v tklivé něze
ještě chce žít! Furt ještě leze

(Poslední list, 2003)

Naposled zamávám na cestu vlaštovkám
a pak se (navždy už?) zabedním v domě…
málo jsem miloval?! (Když se teď takto ptám?)
co je mně po lásce! Co je jí po mně…

Žádný jed, žádný pád, žádný hřeb do hlavy
žádná krev nestříká po stěnách ze žil
(žádný strach, že bych si ukousnul pohlaví…)
lze mluvit o lásce, když jsem ji přežil?

(Nad jedním světem, 2004)

Lásku už nikdy víc! Tu fatu morgánu
co s každým krokem vstříc vzápětí mizí…
řeším spíš zoufalou finanční krizi!
což prodat některý ze zbylých orgánů?
z tohohle třeba by šly dělat špízy

(Nad jedním světem, 2004)

Vpíjím se do své tmy očima rudýma…
noc říká, že je den? Znám lepší lhářku!
ta ale odešla… Nechápu kudyma
vždyť nemám dveře! Jen čtyři zdi nářků…

(Dvojité dno, 2008)

Sbohem a obojek. Líbá tvůj kastrát
měl jsem tě příliš rád… Sbohem a nasrat!
tak se měj, lásko má; navěky zatím…
teď už se nemusím bát, že tě ztratím

(Dvojité dno, 2008)

5 thoughts on “Trocha Krchovského

  1. Antiromantický básník, to je hezký pojmenování. A je to přesně to, co na jeho verších miluju, to, že jsou tak drsný, sarkastický, sebedehonestující. Ale to, že mají jakous myšlenku se jim upřít nedá, byť spousta lidí v mým okolí tvrdí, že je to nechutnost.
    Mívá v Brně docela často autorská čtení. Byla ses někdy kouknout? Naživo to stojí za to!

    • Vím, že někdy v poslední době měl autorské čtení myslím na pajdáku, ale to jsem bohužel propásla. Naživo jsem se s ním už setkala, ale ne při autorském čtení. Snad se o tom příště dozvím včas a nenechám si to ujít. 🙂

Zanechat Odpověď

