Reading is sexy, isn’t it?

Jedna milá kolegyňka z mého oboru přednesla ve škole zajímavý referát složený ze statistik o tom, jak moc nebo naopak málo času a úsílí v té naší malé republice věnujeme něčemu tak zásadnímu (alespoň pro mě) jako je četba knih. Nejsem příznivcem statistik ani všelijakých rádoby objevných anket a průzkumů typu kolik radosti je v úsměvu Mony Lisy? (dobrá, je to přesně 83%, ať můžete dnes v klidu usnout. Nizozemci na to mají speciální měřáky, fakt). V tomhle případě mi však přišlo zajímavé tyto informace sesumírovat do nějakého rádoby článku. Statistiky vychází z knihy Čtenáři a internauti (rozuměj internaut = uživatel internetu; nemá to nic společného s kosmonauty, astronauty a ani jinými nauty, jak se může zpočátku zdát) od Jiřího Trávníčka.

A teď hurá do opojného víru statistik.

79% obyvatel přečte za rok alespoň jednu knihu.

V průměru přečte český čtenář 17 knih.

Čtení se v průměru věnujeme 38 minut denně.

Nečtenářů (těch, kteří za rok nepřečetli ani jednu knihu) je v České republice 1/5 a většina z nich jsou muži.

Čtenáři se dělí na:

– čtenáře sporadické (1 – 6 knih přečtených v průběhu posledního roku) – v ČR tvoří 1/3 populace

– čtenáře pravidelné (7 – 12 knih) – tvoří 1/6

– čtenáře časté (13 a vice knih) – tvoří 1/3

 – čtenáře vášnivé (50 a více knih) – tvoří 1/15

Katogorie s nějvětším zastoupením čtenářů: žena s vysokoškolským vzděláním, věk 15 – 24 let, bydliště na 100 000 obyvatel.

Kategorie s největším zasoupením nečtenářů: muž bez maturity, příjem do 5 000 Kč na člena domácnosti.

Poezii čte pravidělně 1% obyvatel (!), časopisy čte naopak téměř 9 z 10 obyvatel. Internet užívá 67% obyvatel.

46% obyvatel ČR nakoupilo za rok alespoň jednu knihu (v roce 2007 to bylo 71%).

Domácí knihovny obsahují v průměru 245 knih.

2% obyvatel nemají doma žádnou knihu.

Nejoblíbenější autoři: 1. Michal Viewegh (dalo se čekat), 2. Erich Marie Remarque, 3. Dick Francis (tak hlavně že ne Meyerová, Lanczová apod.)

Nejoblíbenější knihy: 1. Vejce a já, 2. Babička (nic proti klasice, ale skutečně?!), 3. Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války.

Můžeme se však pyšnit tím, že v rámci Evropy a západní civilizace patříme k zemím s nejsilnější čtenářskou základnou.

Takže to asi tak pro představu.

A co vy, kupujete, půjčujete si nebo kradete knihy? Je čtení sexy? Čtete radši v tramvaji nebo na toaletě? Čtete Bibli nebo jen etikety na potravinách? Čtete otravné statusy na facebooku? Umíte vůbec číst? A co na to Mona Lisa?

Příspěvek byl publikován v rubrice Literatura. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

13 thoughts on “Reading is sexy, isn’t it?

  1. Přečtu asi 2-3 knihy měsíčně, záleží na délce a náročnosti (třeba Citadelu jsem četla měsíc a půl, protože je to extrémně náročné čtivo). Víc prostě nestíhám. Byly doby, kdy jsem ročně zhltla přes třicet knih. Dnes už jsem ráda za dvacítku. 🙂 Času už prostě tolik není.

    Jinak čtení sexy je, Chlap se sborníkem poezie v dlaních, to je vyloženě duševní orgasmus.

    Mimochodem, patřím do toho 1%, které si jednou za dva měsíce sežene sbírku básní a začte se. Naposledy to byla Eskymácký poezie. Oslavujeme kajak, oslavujeme. 😀

  2. Knihy už raději nekupuji, jen si půjčuji a dostávám. Obzvláště sexy je čtení on-line diskusí na netu, zatímco čtení na toaletě je zdravější varianta laxitiv. 😉 Bibli nečtu, FB nesnáším a Mona Lisa je divnej babáč. :mrgreen:

    • Jednou jsem někde slyšela, že hádat se na online diskuzích je jako soutěžit na paralympiádě – i když vyhraješ, stejně jsi ze debila. (haha) Mám s tím bohužel své zkušenosti. 😀 Každopádně s těmi laxativy to také sedí.

    • Mě přijde, že už i teď je spousta blogů dost těžko čitelných…některé z příspěvků, na které jsem narazila, bych se styděla napsat si i do děníčku a zamknout na dva západy, natož to věšet na internet. Těžko říct, jak v budoucnu…

    • Nevím jaká procenta máte na mysli, ale myslím, že obecně čtenost blogů se nejspíš nijak zvyšovat nebude, spíše naopak. 😳

      • Aha, špatně jsme si nejspíš rozuměli (rozdíl čtivost x čtenost) 🙂 A proč myslíte, že se blogy přestanou číst?…Mě zas naopak přijde, že se těší stále větší popularitě.

        • Vašemu komentáři rozumím, nedává mi smysl komentář Foresta.
          Neříkám, že se přestanou blogy číst docela, spíše mám dojem, že s nárůstem všeho možného ke čtení , bude mít stále méně lidí dostatek času všechno sledovat, alespoň já to tak mám -nestíhám číst úplně vše, co by mě zajímalo a vybírám si spíše krátké a rychlé vyhledání nějaké informace. :mrgreen:

  3. Čtu ráda, ale musím uznat, že poslední dobou to flákám. Když už něco čtu, tak je dětská literatura ve švédštině (protože se teď učím švédsky) nebo nějakej časopis. Naposledy jsem četla Hypnotizéra, to jsem měla za dva dny, nemohla jsem se od toho odtrhnout. Dřív jsem jela jednoho Balzaka za druhým, teď už jsem většinou po celým dni tak vyčerpaná, že už mám mentální kapacitu tak leda na nějakej seriál. Nicméně, kupa knih v ruce/začtený mladík bude vždycky působit velice přitažlivě!

Zanechat Odpověď

